"תפילת הנערות" והשמאל הלאומי

לפני כמה ימים, באווירת שלהי החגים, ראיתי את סרטו של רינו צרור "תפילת הנערות". סרט קורע, מטלטל, על רגעיו האחרונים של גוש קטיף. סרט חובה (לדעתי, כמובן) לקראת הימים שעוד נכונו לנו (ואיזה כיף שלא צריך טלוויזיה כדי לראות דברים כאלה, ושכל אחד יכול לראות אותם בזמנו, בשידור מקוון. קליפת הטלוויזיה זרקתי, תוכה אכלתי.)

   הסרט מלווה את תפילתן האחרונה בגוש קטיף של כאלף נערות – מן הסתם רובן מתנחלות ובנות מתנחלות, ומקצתן אוהדות התנחלויות שבאו מחוץ לגוש כדי להביע את תמיכתן במפונים. אלף נערות הסתגרו בבית הכנסת שבגוש קטיף, ובשירה וצעקות התפללו אל אלוהיהן שיעביר מעליהן את גזרת הפינוי. במשך דקות רבות מוקדש המסך אך ורק לתפילות שנשאו הנערות, בלוויית מראי מקום של רינו צרור – הפסוק הזה מן הקדושה, הפסוק הזה מתהלים – הערות טבות, מאופקות, מעניקות הקשר. ובסופו של הסרט – סיכום קצר של המשך האלימות באזור (מבצע עופרת יצוקה, מלחמת לבנון השניה), המוצגת כהמשך ישיר, כמעט כתוצאה של הפינוי. לא נורא, מניפולציה של העובדות היא מרכיב הכרחי בדיווח עתונאי (מי לעזאזל המציא את מושג-ההבל "דיווח אובייקטיבי"? כנראה מישהו חסר דעה על המציאות, או פחדן מאין כמוהו).

ירמיהו. ניסה להסביר למורדים בבבל שזה שאלוהים מסתכל זה דווקא לא לטובתם.

   שני אבחנות הלכו והתחזקו בי במהלך הסרט. האחת מהן הפתיעה אפילו אותי, בהיותה אבחנה תאולוגית. אני שונא תאולוגיה, לא מאמין באלוהים ומשתדל לא להתעסק בכלל בסוגיות של אמונה ותוכנית קוסמית. ובכל זאת: חלק גדול מתפילותיהן של הנערות הפצירו באלוהים שלא יתכחש לשוועתן. "אל תסתר פניך ממני" היה הפסוק ששב והדהד באוזני, גם במהלך הסרט וגם אחריו. ועוד תוך כדי הסרט תמהתי לעצמי: מאחורי הקריאה הזו, מאחורי התחינה הזו, מסתתרת הנחה של התעלמות אלוהית מן הנעשה עלי אדמות. מעבר לתהייה כיצד יכול אדם, המאמין באל כל-יודע, להניח שאותו האל מתעלם מן הנעשה עלי אדמות (ובפרט אם המעשה, כגון ההתנתקות, נתפש על ידי המתפללות כפגיעה של ממש בתוכנית האלוהית, אשר פרטים ממנה התגלו להן – יש להניח – בדרך כלשהי), הלכה והתגברה בי תהיה נוספת: כיצד זה אין הנערות רואות שלא הסתר פנים יש כאן, אלא גילוי פנים מלא? כיצד אינן מבינות שעל פי עולם המושגים שלהן עצמן, אלוהים איננו מתעלם מן ההתנתקות ומכסה את עצמו, אלא מאפשר אותה ומפנה אל עבר גוש קטיף ואל כל יושביו את מלוא פניו.

תוצאות המרד הגדול. נשרוף את האוכל, נשרוף אחד את השני. אלוהים כבר יושיע, לא?

   וכידוע, לא ראה איש את פניו וחי. ועל כן היה טבעי כל כך לראות, בסוף התפילה, את שליח הציבור קורא אל מלא רחמים ואת הנוכחים קורעים קריעה בבגדם. הם סברו שגוש קטיף הוא שמת, ועליו הם מתאבלים וקורעים קריעה (כמצווה על מי שרואה את ערי יהודה בחורבנן). ואני הרהרתי לי שמי שמתה כאן היתה תפישׂת הגאולה המתנחלית, אשר גם אם יש עוד מי שמנסים להנשים אותה, היא כבר איננה גוססת, אלא מתה לגמרי. קפיצת הדרך שביקשו המתנחלים לעשות בדרך אל הגאולה התבררה כנסיון נפל. התברר עוד, כי עם הנצח – כלשון הצהרתם היהירה והמניפולטיבית של מי שביקשו לעצור את ההתנתקות – אכן איננו מפחד מדרך ארוכה, בניגוד למתנחלים התובעים את הגאולה עכשיו, מיד, על פי תנאיהם-הם. וכמו בכל המקרים של תנועות גאולה שהסתמכו על עזרתו הישירה של אלוהים – מהמרד נגד הבבלים ועד המרד הגדול נגד הרומאים, מדוד אלרואי ועד שבתאי צבי, מרבי יוסף דלה-ריינה ועד תנועת ההתנחלות עצמה – הביאה הפניה אל מבטו הישיר של אלוהים למות התנועה. מוות כואב, בייסורים. כי מי ראה את פניו וחי?

ציונות שמאלית מקורית. מפנים עורף להסתמכות המוחלטת על אלוהים (ופורשים מרבד גנים)

   ואנחנו, אנשי השמאל הלאומי, שמשום מה חרטנו על דגלינו כסעיף ראשון – מבחינה כרונולוגית – ומרכזי – מבחינת כמות הדיון המוקדשת לו לעומת נושאים אחרים – את הפסקת הכיבוש, שפירושה ההכרחי עקירתם של רבים מן המתנחלים מבתיהם ושל ויתור על אחרים מביניהם, שיבחרו באזרחות פלשתינית, מה הלקחים שלנו מן הפרשה הזו?

   לדעתי הם חייבים להיות קשורים בתובנה השניה שהתעוררה בי בעקבות הסרט. התובנה הזו התעוררה במהלך שיטוט של המצלמה בחורבות נווה דקלים, שנים ספורות לאחר הפינוי. למעט מבנה אחד – מבנה מועצת נווה דקלים שהפך למכללה אישׂלמית לבנות – כסה החול את נווה דקלים. מקומות שהיו גן פורח חזרו להיות דיונות. ולפתע נזכרתי שבמקום שבו פועלים ציונים, נפרשת לא רק שׂלמת בטון ומלט (שהיא משום מה השורה היחידה שנהוג לצטט מ"שיר בוקר" של אלתרמן), אלא גם מרבדי גנים. יש אולי טעם לפגם, מבחינה אקולוגית, הן בשלמת הבטון והן במרבדי הגנים היזומים, אבל יש כפליים טעם של פגם בטהרנות אידאולוגית – כל טהרנות אידאולוגית, בין אם היא של אידאולוגית גאולה, בין אם היא של אידאולוגיה סביבתית ובין אם היא של אידיאולוגיה חברתית.

שבתאי צבי. שכנע את כולם בגילוי פנים חד משמעי. קטסטרופה.

   ושוב, בפעם המי יודע כמה, עלה בדעתי שהמתנחלים הם בעלי הברית הטבעיים שלנו בבואנו להגשים את הפרק הפחות מדובר – והחשוב פי כמה – של רעיונותיו המוצהרים של השמאל הלאומי, אותו הפרק הדן בהקמת "חברת מופת" (כמה אני שונא את הביטוי המתנשא הזה!). להט אמונתם, נכונותם להתגייס למשימות שנתפשׂות בעיניהם כלאומיות, המחויבות המובנית שלהם לערבות הדדית, דבקותם בציונות – לא בגרסה של הציונות שאני מסכים לה, לא בגרסה של הציונות שיש לה סיכוי בעיני, אבל בגרסה של הציונות למרות הכל – הם נכסים רבי חשיבות, הכרחיים, שיהיה עלינו למצוא נתיבות אליהם.

הרבנים חנן פורת ולוינגר עם אישור ההתנחלות בסבסטיה. פחד עמוק מדרך ארוכה.

   יוצא מזה שאנחנו נתונים במלכוד: מצד אחד אנחנו מניפים (לצערי) בכל הזדמנות את דגל סיום הכיבוש (לצערי, משום שאנחנו רק מניפים דגל, כלומר נוקטים במחווה ריקה. הנפת דגל איננה אלא קיטש דלוח אם אין מאחוריה פעולה, חוויה, תוכנית; הנפת דגל שכולו נגד איננה אלא קיטש דלוח ומביס את עצמו). כלומר, אנחנו דוגלים במטרה העתידה להרע את מצבם של המתנחלים בעיני עצמם. מצד שני עוד נזדקק למתנחלים – ללהטם, לכשרונם, לרעיונותיהם. ובאין לנו תוכנית המגבה את דגל סיום הכיבוש (מה יעלה בגורל המתנחלים? איך יתנהל סיום הכיבוש בפועל? מה תוכניות המגרה שלנו להתפרצויות האלימות הפלשתיניות שעוד יבואו בעקבות סיום הכיבוש? מי ישלם את החשבון, בכסף?), חייבים להודות שאין לנו כרגע שום דבר העשוי למשוך את המתנחלים ותומכיהם לצדנו.

   עשיה, היא שהיתה מקור כוחם של המתנחלים: קביעת העובדות בשטח באמצעות מעשים בלתי פוסקים, היא שאפשרה להם לרבוע את סדר היום הציבורי. הדיון התנהל אולי על ידי עתונאים "שמאלנים" (כלומר, ליברלים חסרי מחויבות, המכונים על ידי המתנחלים "שמאלנים"), אבל נושאיו נקבעו על ידי המתנחלים. מעשה ההתנתקות – אף שהיה מעשה הרס, ולכן כואב ומר – שגרם למתנחלים להפנות את כל מרצם למחאה עקרה, כנגד שרון, כנגד השמאל, כנגד אלוהים, כנגד, כנגד, כנגד – הוא שהעניק את הכוח לממשלתו של שרון, כוח שדי היה בו כדי להביא בוחרים רבים מאד להצביע בסקרים הבאים עבור מפלגה פיקטיבית, נטולת דרך, נטולת הצעות מעשיות, נטולת אחריות ציבורית, אפילו נטולת שרון, רק משום שפעם ביצע מיסד המפלגה (שהיה כבר נתון בתרדמת בזמן הבחירות) מעשה של ממש. עוד כשהיה במפלגה אחרת.

השמאל הלאומי. מדברים ומחלקים ומחכים ומחכים.

   ומה אנחנו, בשמאל הלאומי? לא רק נגד ונגד ונגד? איזו תוכנית מעשית הבאנו? מה עשינו חוץ מהכרזות ותעמולה (העשויה אולי להיות חשובה, אבל לא כשהיא כשלעצמה, נטולת מעשים בשטח)?

   אם נפנה לעשיה של ממש – התארגנויות מקומיות לנקיון גנים ציבוריים, הפעלת ספריות ניידות, הקמת לשכות תעסוקה, סיוע להתארגנויות עובדים, נטיעות, הקמת קהילות – אז, ורק אז, תהיה להתארגנות שלנו משמעות כלשהי מעבר ליחצ"נות פסיבית. ואם תהיה לה משמעות, נוכל אולי להתחיל למצוא נתיבות אל המתנחלים ותומכיהם. אם נוכיח במעשים את יכולותינו ואת כוונותינו, ייקל עלינו לשכנע את תאבי המעשים והמשמעות בתועלת שבדרכנו. אחרת כמונו כנערות שעומדות בבית הכנסת בגוש קטיף: מתפללים בכל הכוח ומנסים להתגבר על הסתר הפנים, מבלי להבין שהפנים כבר מופנות אלינו מזמן, ושאם לא נעשה מעשה נישרף באורן, ויבוא חורבן על מיטב תקוותינו.

   חובת ההוכחה עלינו.

11 תגובות (+הוסף את שלך?)

  1. אורי אפנצלר
    אוק 03, 2010 @ 15:18:50

    מדהים!
    וכמי שחושב שקדימה בראשות ציפי לבני היא לאו דווקא "מפלגה פיקטיבית, נטולת דרך, נטולת הצעות מעשיות, נטולת אחריות ציבורית, אפילו נטולת שרון, רק משום שפעם ביצע מיסד המפלגה (שהיה כבר נתון בתרדמת בזמן הבחירות) מעשה של ממש. עוד כשהיה במפלגה אחרת."

    "…חובת ההוכחה עלינו."

    והנה כמה ציטוטים של מורי ורבי בנושא ההשוואה בין תנועת העבודה (וההתיישבות) ותנועת ההתיישבות (והעבודה? לא בטוח)…

    "הנושא הוא עצוב. אלה המכונים אצלנו "שמאליים" (היום הם המתנחלים) היו להם כל הנתונים להיות לטובים שבציונות, אולם בתפיסתם הפכה הציונות למה שנקרא קודם לכן "חיבת ציון" עכשיו מקובלת הגדרה אחרת: "בניין הארץ": מונח מסוכן, שהרי תפקידנו – לא בזה ש"נבנה את הארץ" אלא בזה שהארץ הזאת תיהפך בהדרגה לארץ בעלת רוב יהודי."מתוך המאמר "השמאל", זאב ז'בוטינסקי, העיתון רזסוויט, ינואר 1925

    והנה עוד מדברי ז'בוטינסקי לשמאל הלאומי ולמתנחלים:
    "שלושת רבעי היישוב חונכו לעינכם ובהסכמתכם במעין מקסם היפנוטי, כי אין חשיבות למאבק המדיני, וכי ארץ ישראל נכבשת על ידי בניית בתים, וכי התשובה הקולעת ביותר למה שמתרחש בעולם היא – ליצור עוד נקודת יישוב – והמופ…תי נהנה… היהודים יבנו, ואחר כך נבוא אנו, הערבים ובין כך ניקח מהם הכול… הרי ארץ ישראל קיימת היום רק בשביל שכבת נבחרים. יהודים היושבים באירופה המזרחית הם "אבק". הרי ארץ ישראל ניתנה רק לנבחרים, והנבחרים הם צעירים שצבעם אדום (או כתום א.א)." מתוך נאום "ציון-סיים" מתוך אסיפת-עם בווארשה, מאי 1939

    להגיב

  2. ירון בן-עמי
    אוק 03, 2010 @ 15:24:53

    כידוע לך היטב, יש לי מחלוקות עמוקות וקשות עם משנת ז'בוטינסקי. אני דווקא חושב שבניין הארץ (או ריפודה במרבדי גנים) הוא מרכיב מכריע בציונות. אני חושב שגם הוכח שהערבים אינם לוקחים כמעט דבר ממה שבנינו, אלא אם אנו מפנים אותו בעצמנו (ואז אנו נוהגים להרוס הכל).
    מה שכן הייתי רוצה לקחת מז'בוטינסקי הם חמשת המ"מים. אילו היתה קדימה מעסיקה את עצמה בעשיה בתחום זה – להבדיל מהתבטאות פה ושם של מנהיגתה הנוכחית – הייתי רואה גם בה שותפה טבעית לשמאל הלאומי.

    להגיב

  3. Tal Yaron
    אוק 03, 2010 @ 16:05:42

    אכן, מצטרף לקריאתו של קודמי. מדהים. ישר כוח גדול.

    ואיך נמלא ליבנו לעשיה?

    אני יודע שליבך קורא אל העשיה, אך בלי חזון, לא תהיה עשיה. לכן ראשית עלינו לדעתי להציב חזון ברור. כשיהיה לנו חזון. כשנדע לאן אנו הולכים. מה היא מטרת הציונות, ואיך כל אחד ואחד מאיתנו יגשים אותה, יבוא גם הכוח להגשים אותה.

    המתנחלים הראשונים (אנשי העליות) באו לכאן להקים חברת מופת סוציאליסטית… חזון הגאולה פיעם בהם.

    אני רוצה לטעון, כי הציונות עדיין לא מילאה את יעודה. כי מטרת הציונות היא אנרכיה מוסרית. חברה בה אין מלך, או מנהיג, אך כולם מטעם החוכמה התבונה והחשיבה הרבחה והדיון, יודעים את הדרך. חברה ליברלית, שואפת אמת, שואפת צדק (טבעי וחלוקתי), מרבת חסד ונותנת רחמים למי שמגיע לו. חברה שמשמרה שיגשוג על חבריה ועל העמים מסביב. חברת שלום. חברה חכמה, סקרנית, יצרנית ופועלת.

    חזון זה עוד רחוק, אך נדמה לי שבלי ברורו, אל נדע לאן ללכת.

    להגיב

  4. ירון בן-עמי
    אוק 03, 2010 @ 16:20:38

    טל –
    לדעתי אין צורך להמתין לחזון מלא ומפורט. צריך לזהות מעשים שהם ודאי חלק מהחזון הסופי, ולהתחיל לפעול אותם. התובנות מההצלחות והכשלונות יפרו ויזינו את החזון – שיש לקוות שימשיך להתפתח ולהשתנות על פי תנאי המציאות וצרכי הדור.

    אשר לטענתך בנוגע לציונות- השקפתי עליה אינה שונה הרבה משלך. אני רק סבור שכמו כל אידאל גדול וטוב, הוא בלתי ניתן להגשמה מלאה. מזל גדול. אחרת היינו מתפתים לנוח על זרי הדפנה. אידאל טוב הוא כזה שאיננו ניתן להגשמה, ועל כן מפעיל אותך ללא הרף.

    ורק אציין שהתקופה המתוארת בתנ"ך כתקופה בה "אין מלך בארץ ואיש הישר בעיניו יעשה" היא גם התקופה היחידה בתנ"ך – ובתולדות עם ישראל בכלל – שמדובר בה על ארבעים שנות שקט מדי פעם.

    להגיב

  5. ד"ר אוֹרי אמיתי
    אוק 04, 2010 @ 15:50:57

    לא רק ארבעים שנות שקט, אפילו שמונים!

    העשׂייה כאן יכולה וצריכה להגיע (לדעתי) בשני אופנים:

    (א) פתיחת ערוצי הידברות בין הציבור העברי בשומרון וביהודה ובין השׂמאל הלאומי. צעד ראשון בכיוון זה כבר נעשׂה בימים אלה – עוד החודש נעפיל ב"ה לקדומים לחוג בית. הכוונה היא להשיק את הדיון הציבורי הנרחב הזה, שיאפשר לנו לענות על השאלות המעשׂיות החשובות שפורטו בטור.

    (ב) דאגה לגורל הציבור שפונה מגוש קטיף. להבנתי, יש עדיין לא מעט משפחות שלא מצאו סידור הולם. לשׂמאל הלאומי יש עניין ברור בדאגה למפונים/ות הללו, כדי לשכנע את הציבור המתנחלי שלא ייזרק לכלבים לאחר הפינוי. מאידך, לציבור המתנחלי יש עניין לסייע למפונות/ים, אם לא מתוך דאגה לגורלו הוא, לפחות מתוך תחושבה של ערבות הדדית ושותפות לדרך.

    להגיב

  6. אלדד יניב
    אוק 04, 2010 @ 16:37:27

    אמרתי לך כבר בעבר והזמנתי פתוחה – כנס פנימה ותשפיע. על הכיוון, על הדרך ועל המעשה. מבחוץ, אנחנו מבקרי תאטרון.

    להגיב

  7. מעקב קישורים: ציונות וזמניות | יהודית, דמוקרטית, ישירה
  8. נתאי
    אוק 22, 2010 @ 01:20:51

    הטרגדיה של הציבור הזה שהם מפנים את האנרגיות האדירות והחיוביות הללו אל מעשים כמו גוש קטיף, שסופו היה ידוע מראש לכל מי שביקר בנצרים וראה איך ישוב הופך לאט לאט לבונקר.
    אם אך היו מפנים את העשייה הזו לחברה הישראלית, שכל כך זקוקה לכוחות כאלו, שלא לדבר על כספי המדינה שבוזבזו לריק שם במשך כל השנים הללו.
    זה מזכיר לי את ספרו של ג'וזף הלר, אלוהים יודע. דוד המזדקן לא מבין למה אלוהים כבר לא מדבר אליו כמו בימים שהוא היה נער.
    שלא לדבר על כך שיש לנו חלק מרכזי בכך שהחמאס (שהקים, למרבה האירוניה – אריק שרון כתחרות לפת"ח) שולט היום בעזה.
    שבועת היפוקרטס מתחילה ב"קודם כל על תזיק" אני חושב שעלינו הישראלים מוטלת האחריות קודם כל להפסיק להזיק – לעניים, לחלשים ולגרים שבתוכנו, ולשכנינו, ואז אפשר יהיה להתחיל לחשוב על להועיל.

    להגיב

  9. ירון בן-עמי
    אוק 22, 2010 @ 22:36:10

    האמת היא ששבועת היפוקרטס עוסקת בעיקר בהתנהלות הרופאים כגילדה. עניין הלא תזיק מופיע רק בשלהי השבועה, במובלע. מה הלקח מזה?

    להגיב

  10. מרדכי אשר
    נוב 11, 2010 @ 02:05:21

    ב"ה
    הטרגדיה של הציבור הזה היא שכולם אוהבים לדבר עליו, מבלי לדעת עליו דבר. דחילק – המתנחלים לא יושבים על הירח, לא הגיע הזמן שכל מי שרוצה להכיר אותם – פשוט ייגש ויגיד "שלום"?
    נתאי, שים לב לעובדות. אני תושב קדומים 19 שנה, הגעתי אליה לאחר 13 שנה בעיירה מעלות בצפון, שם הוקמה (שנתיים קודם) ישיבת הסדר, ומשכה אליה ציבור "כתום" רחב ביותר, כולל מהנדסים דתיים עובדי רפא"ל, וחברי "גרעין מרץ" ממבשרת ציון. גרעיני מרץ אלו היו כבר אז פרושים בכמה וכמה עיירות פיתוח.
    היום, לבד מגרעיני "עיירות פיתוח" ישנם גרעינים (בשמות שונים) בערים שהאוכלוסייה הדתית הזדקנה מאד, ושיוועה ל"דם צעיר", וכן בערים המעורבות, בנסיון לחזק את האוכלוסיות היהודיות המתדלדלות. כך בלוד, יפו, נצרת עילית, עכו ועוד. נוסף לאלה תמצא גרעיני חיזוק גם בקהילות בחו"ל, בשליחויות בנות שנתיים לקהילות יהודיות.
    האמן לי, זה רק תמצות לתמונה הרבה יותר כוללת… בכל אופן – מזמן אין הציבור הזה מצטמצם ב"התנחלויות"…

    מורדי

    להגיב

  11. רפאל
    יול 27, 2020 @ 21:28:18

    שלום. איך ניתן לראות את כל הסרט תפילת הנערות . אודה לך אם תוכל לשלוח לי לינק . תודה

    להגיב

כתיבת תגובה